Narrow your search

Library

KU Leuven (26)

DB (1)

DocAtlas (1)

EhB (1)

KBR (1)

PXL (1)


Resource type

dissertation (25)

book (2)


Language

Dutch (17)

Undetermined (8)

English (2)


Year
From To Submit

2015 (3)

2014 (1)

2013 (2)

2012 (11)

2011 (6)

More...
Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by

Book
Ervaringsgericht werken in de voorschoolse kinderopvang : basisboek
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789077343807 Year: 2013 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit basisboek bevat de kernelementen van een ervaringsgerichte aanpak binnen de (voorschoolse) kinderopvang. Hiermee wil men pedagogische medewerkers in kinderopvangvoorzieningen zo helpen toerusten dat ze - met de ouders als partners - een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. De publicatie gaat uitgebreid in op de kenmerken van welbevinden en betrokkenheid, brengt de beschikbare knowhow over een aanpak die voor hoge niveaus van welbevinden en betrokkenheid kan zorgen, geeft een zicht op de effecten van welbevinden en betrokkenheid en op hoe je die output kunt observeren en toont hoe welbevinden en betrokkenheid de spil kunnen zijn van een efficiënt kindvolgsysteem en van een zelf-evaluatie-instrument voor de kinderopvang.


Book
The quality of the teacher-child relationship : antecedents and consequents for children's early school adjustment.
Authors: --- ---
Year: 2006 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en pedagogische wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Diagnostiek van levenskwaliteit in de pediatrische oncologie : psychometrischekwaliteit van de Pediatric Oncology Quality Of Life Scale

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Een kwantitatieve studie naar de betrokkenheid van jongens en meisjes in het eerste jaar secundair onderwijs: Doet de leerkracht-leerlinginteractie ertoe?
Authors: --- ---
Year: 2015 Publisher: Leuven : KU Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het achterblijven van jongens ten opzichte van meisjes met betrekking tot verschillende onderwijsuitkomsten wordt vanaf de helft van de negentiende eeuw steeds vaker in de kijker geplaatst. Vanwege de vastgestelde relatie tussen de betrokkenheid en de prestaties van een leerling worden genderverschillen in betrokkenheid aangegrepen als verklaring voor de vastgestelde verschillen in onderwijsoutput tussen jongens en meisjes. Met een dergelijke procesgerichte insteek wil het SBO-project 'Procrustes: Gender op school' inzetten op een aanpassing van het onderwijs aan de leerling door op zoek te gaan naar factoren in de onderwijsaanpak die de betrokkenheid van jongens kunnen beïnvloeden. Binnen dit SBO-project gaat deze masterproef via een correlationeel onderzoeksopzet na welke rol de leerkracht-leerlinginteractie speelt bij de betrokkenheid van jongens en meisjes in het eerste jaar van het secundair onderwijs voor Nederlands en wiskunde. De betrokkenheid wordt daarbij gemeten vanuit onderzoeker-, leerkracht- en leerlingperspectief. Vooreerst wordt onderzocht of betrokkenheid bij Nederlands en wiskunde samenhangt met het geslacht van leerlingen en de kwaliteit van de leerkracht-leerlinginteractie. Verder wordt er nagegaan of er voor wiskunde en Nederlands een interactie optreedt tussen de leerkracht-leerlinginteractie en het geslacht van de leerling in relatie tot diens betrokkenheid (moderatie). Tot slot wordt er onderzocht of de betrokkenheid van leerlingen bij Nederlands voorspeld kan worden door de kwaliteit van de interactie, die op zijn beurt voorspeld kan worden door het geslacht van de leerling (mediatie). Uit de resultaten blijkt voor enkele metingen van betrokkenheid een verschil te bestaan tussen jongens en meisjes, voornamelijk bij Nederlands. Bovendien hangt voor beide vakken de kwaliteit van de leerkracht-leerlinginteractie significant samen met het merendeel van de betrokkenheidsmetingen. Zowel voor wiskunde als Nederlands treedt ook een moderatie-effect op van geslacht in de voorspelling van coöperatieve participatie (leerlingperceptie). Concreet gaat een meer kwaliteitsvolle interactie tussen leerkrachten en leerlingen gepaard met meer coöperatieve participatie bij jongens en meisjes, maar dit verband is significant meer uitgesproken bij jongens. Daarnaast stellen we voor diverse betrokkenheidsmetingen bij Nederlands een mediatie-effect van relatiekwaliteit vast. Meer specifiek is de kwaliteit van de interactie tussen leerkrachten en meisjes hoger dan tussen leerkrachten en jongens, wat op zijn beurt een hogere betrokkenheid voorspelt bij meisjes. Op basis van de moderatie- en mediatie-effecten blijkt het zinvol om met onderwijsinterventies in de eerste jaren van het secundair onderwijs in te zetten op een betere kwaliteit van leerkracht-leerlinginteractie en daarmee de betrokkenheid van jongens in het bijzonder te verhogen.

Keywords


Dissertation
Onderwijs aan jonge kinderen in Nepal (Ratankot): een exploratie van de kwaliteit, behoeftes en optimalisatiemogelijkheden. :
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Pesten in het secundair onderwijs in Vlaanderen. : Invloed van klasklimaat.
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Handelings- en ervaringsgericht werken in het onderwijs. : Een potentiele match?
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Empathie en focussen in het onderwijs. : Therapeutisering of noodzakelijke grondhouding?
Authors: --- ---
Year: 2012 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Leerkrachtstijl en attitudes omtrent wetenschap en technologie in de basisschool. : Onderzoek naar de effecten van een ondersteuningstraject voor leerkrachten.
Authors: --- --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Dissertation
Handelings- en ervaringsgericht werken in het onderwijs. : Een potentiele match?
Authors: --- ---
Year: 2011 Publisher: Leuven K.U.Leuven. Faculteit Psychologie en Pedagogische Wetenschappen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 10 of 27 << page
of 3
>>
Sort by